Frederik VIII fra Skandinavien-Amerika Linien 1913-1936 166m langt
Asturias. Fra Royal Mail Line.
1925 - 1957 200m langt
Gripsholm. Fra Svenska Amerika linien.
1925 - 1966 175m langt.
Mauretania Cunard Line,
1907 - 1935 232m langt
Bergensfjord. Fra Den Norske Amerika Linie
1956 - 1980 175m langt
Kungsholm. Fra Svenska Amerika linien.
1928 - 1965 186m langt
Queen Mary. Fra Cunard linien. Skibet ligger i dag som hotelskib i Long Beach Californien
1936 310m langt
Emaljeskiltene fortæller også samfundshistorie. Her er nogle eksempler på emaljeskilte fra oceanlinernes storhedstid før 2 verdenskrig. De fleste er for længst hugget op, eller sunket. Mange af dem blev ombygget til troppetransportskibe under krigen.
Billederne herunder er udsnit fra skiltene.
Skiltene blev primært brugt til ophængning rundt omkring i landet hos lokalagenterne, men også hos købmænd og kroer. Skiltet med Cunard Line var beregnet til påmaling af lokalagent, og til skiltene fra Gdynia Amerika linien blev der fremstillet forskellige underskilte med lokalagenten.
Pilsudski. Fra Gdynia Amerika linien. Her med det flotteste underskilt fra lokal skibsmægler i Middelfart. Der blev fremstillet forskellige underskilte til skibsmæglerne rundt omkring i landet.
Anden udgave af Gdynia - Amerikalinien
Pilsudski. Fra Gdynia Amerika linien. Skibet blev sænket af tyskerne under 2 verdenskrig.
1935 - 1939 160m langt
Nåe ja, ikke lige en ocean damper, men jernbanefærgen Korsør. Den blev indsat på ruten mellem Nyborg og Korsør i 1927. Skilt fra 1929
Vølund skibsmotorer fra 1935
Copyright 2024 © All Rights Reserved skiltesamler.dk Søren Christensen skchdk@gmail.com 42 75 49 20