Skibsskilte

Frederik VIII fra Skandinavien-Amerika Linien 1913-1936 166m langt

Asturias. Fra Royal Mail Line.

1925 - 1957 200m langt


Gripsholm. Fra Svenska Amerika linien.

1925 - 1966 175m langt.


Mauretania Cunard Line,

1907 - 1935 232m langt

Bergensfjord. Fra Den Norske Amerika Linie

1956 - 1980 175m langt


Kungsholm. Fra Svenska Amerika linien.

1928 - 1965 186m langt


Queen Mary. Fra Cunard linien. Skibet ligger i dag som hotelskib i Long Beach Californien

1936 310m langt


Great ocean liners.

 

Emaljeskiltene fortæller også samfundshistorie. Her er nogle eksempler på emaljeskilte fra oceanlinernes storhedstid før 2 verdenskrig. De fleste er for længst hugget op, eller sunket. Mange af dem blev ombygget til troppetransportskibe under krigen.

Billederne herunder er udsnit fra skiltene.

Skiltene blev primært brugt til ophængning rundt omkring i landet hos lokalagenterne, men også hos købmænd og kroer. Skiltet med Cunard Line var beregnet til påmaling af lokalagent, og til skiltene fra Gdynia Amerika linien blev der fremstillet forskellige underskilte med lokalagenten.




Pilsudski. Fra Gdynia Amerika linien. Her med det flotteste underskilt fra lokal skibsmægler i Middelfart. Der blev fremstillet forskellige underskilte til skibsmæglerne rundt omkring i landet.

Anden udgave af Gdynia - Amerikalinien

Pilsudski. Fra Gdynia Amerika linien. Skibet blev sænket af tyskerne under 2 verdenskrig.

1935 - 1939 160m langt


Nåe ja, ikke lige en ocean damper, men jernbanefærgen Korsør. Den blev indsat på ruten mellem Nyborg og Korsør i 1927. Skilt fra 1929

Vølund skibsmotorer fra 1935